ISO 29990
Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας στην Παροχή Υπηρεσιών Εκπαίδευσης και Κατάρτισης
Το ISO 29990 έχει εκπονηθεί από το Διεθνή Οργανισμό Τυποποίησης (ISO) και είναι ένα διεθνές πρότυπο στο οποίο καθορίζονται οι γενικές απαιτήσεις για την ανάπτυξη και συνεχή βελτίωση ενός Συστήματος Διαχείρισης Ποιότητας στην παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης και κατάρτισης. Το πρότυπο εστιάζει στη βελτίωση της μάθησης και της διαχείρισης των εκπαιδευτικών οργανισμών, διασφαλίζοντας την αποτελεσματικότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και την ικανοποίηση των εκπαιδευόμενων.
Το ISO 29990 μπορεί να εφαρμοστεί από κάθε οργανισμό που παρέχει υπηρεσίες εκπαίδευσης και κατάρτισης, ανεξαρτήτως μεγέθους ή τομέα δραστηριότητας. Απευθύνεται σε κέντρα δια βίου μάθησης, ιδιωτικά και δημόσια εκπαιδευτικά ιδρύματα, εταιρείες επαγγελματικής κατάρτισης, πανεπιστήμια, οργανισμούς ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού και οποιονδήποτε φορέα που επιθυμεί να διασφαλίσει την ποιότητα των εκπαιδευτικών του υπηρεσιών.
Η ανάπτυξη ενός Συστήματος Διαχείρισης για την Εκπαίδευση και την Κατάρτιση κατά ISO 29990 περιλαμβάνει τα εξής στάδια:
- Ανάλυση των εκπαιδευτικών αναγκών και προσδιορισμός των μαθησιακών στόχων
- Ανάπτυξη και σχεδιασμός προγραμμάτων κατάρτισης, βασισμένων σε βέλτιστες εκπαιδευτικές πρακτικές
- Οργάνωση και παροχή εκπαιδευτικών υπηρεσιών με σαφή κριτήρια ποιότητας και αξιολόγησης
- Ανάπτυξη μεθοδολογιών αξιολόγησης της αποτελεσματικότητας της εκπαίδευσης και της ικανοποίησης των συμμετεχόντων
- Συνεχής βελτίωση των διαδικασιών εκπαίδευσης μέσω ανατροφοδότησης και εσωτερικών αξιολογήσεων
Η εφαρμογή του ISO 29990 εξαρτάται από το μέγεθος του εκπαιδευτικού οργανισμού, την πολυπλοκότητα των προγραμμάτων του και την υπάρχουσα οργάνωση των διαδικασιών του. Οι φορείς που ήδη ακολουθούν συστήματα διαχείρισης ποιότητας ή έχουν καθιερωμένες εκπαιδευτικές πρακτικές μπορούν να προσαρμόσουν πιο εύκολα τις απαιτήσεις του προτύπου. Η συνεργασία με εξειδικευμένους συμβούλους μπορεί να διευκολύνει τη διαδικασία και να διασφαλίσει τη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις του προτύπου.
Υπάρχουν αρκετοί φορείς πιστοποίησης στην Ελλάδα οι οποίοι είναι διαπιστευμένοι από το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (ΕΣΥΔ) ή από άλλους ισάξιους φορείς για την έκδοση σχετικών πιστοποιητικών ανάλογα με τη δραστηριότητα της επιχείρησης. Η διαδικασία της πιστοποίησης περιλαμβάνει αξιολόγηση της συμμόρφωσης του εκπαιδευτικού οργανισμού σε σχέση με τις διαδικασίες διαχείρισης εκπαίδευσης, αξιολόγηση του Συστήματος Διαχείρισης Εκπαίδευσης και Κατάρτισης σε σχέση με τις απαιτήσεις του προτύπου, καθώς και αξιολόγηση της εφαρμογής του στην πράξη.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση της αξιολόγησης, ο Φορέας Πιστοποίησης εκδίδει Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης τριετούς διάρκειας. Σε περίπτωση σημαντικών αποκλίσεων, ορίζονται οι διορθωτικές ενέργειες που θα πρέπει να πραγματοποιηθούν από τον εκπαιδευτικό οργανισμό πριν την έκδοση του Πιστοποιητικού. Οι μη σημαντικές αποκλίσεις θα πρέπει να διευθετηθούν μέχρι την επόμενη αξιολόγηση.
Το Πιστοποιητικό διατηρείται σε ισχύ υπό την προϋπόθεση ότι διενεργούνται προγραμματισμένες περιοδικές αξιολογήσεις από τον Φορέα Πιστοποίησης τουλάχιστον σε ετήσια βάση, στις οποίες επιβεβαιώνεται η διατήρηση της συμμόρφωσης με τις καθορισμένες απαιτήσεις.
Οι οργανισμοί που υιοθετούν το ISO 29990 απολαμβάνουν πολλαπλά οφέλη, όπως:
- Βελτίωση της ποιότητας των εκπαιδευτικών υπηρεσιών, διασφαλίζοντας σαφείς και αποτελεσματικές διαδικασίες μάθησης
- Ενίσχυση της αξιοπιστίας και της φήμης του εκπαιδευτικού οργανισμού, αποδεικνύοντας τη δέσμευση στην αριστεία της εκπαίδευσης
- Αύξηση της ικανοποίησης των εκπαιδευομένων, μέσω δομημένων και αποτελεσματικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων
- Συμμόρφωση με κανονιστικές και νομοθετικές απαιτήσεις, που αφορούν την εκπαίδευση και την επαγγελματική κατάρτιση
- Διαρκής βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, μέσω της αξιολόγησης και της ανατροφοδότησης των εκπαιδευομένων
Η ανάπτυξη και η πιστοποίηση ενός Συστήματος Διαχείρισης Εκπαίδευσης και Κατάρτισης εξαρτάται από το μέγεθος της επιχείρησης, τιςς υφιστάμενες εκπαιδευτικές διαδικασίες και τη συμμετοχή του προσωπικού. Ο απαιτούμενος χρόνος για μικρούς εκπαιδευτικούς φορείς κυμαίνεται συνήθως μεταξύ 2 και 4 μηνών.